Śmierć bliskiej osoby nigdy nie jest łatwa. Pojawia się szok, ogromny smutek i płacz. Czasem do tego wszystkiego dochodzą jeszcze problemy natury praktycznej, potęgowane silnymi emocjami, które targają człowiekiem. Mówimy o sytuacji, kiedy to śmierć bliskiego nastąpiła w domu. Co wtedy należy zrobić i gdzie zadzwonić, by przeprowadzić niezbędną procedurę?
Gdy do zgonu dojdzie w szpitalu, domu opieki bądź hospicjum, rodzina może liczyć na wsparcie pracujących tam ludzi, którzy wskażą niezbędne czynności, a także pomogą w załatwieniu pierwszych formalności. Jeśli jednak śmierć nastąpiła w domu, sprawa wygląda nieco inaczej. Poniżej przedstawiamy dokładny opis tego, jak należy postępować w takich okolicznościach.
1. Telefon do lekarza lub na pogotowie ratunkowe
Pierwszą ważną czynnością jest stwierdzenie zgonu. Odpowiada za to lekarz, którego trzeba wezwać. I choć oczywistym rozwiązaniem wydaje się zadzwonienie pod numer alarmowy 112 w celu wezwania karetki, rzadko zdarza się, że w wysłanym zespole znajduje się lekarz mający uprawnienia do stwierdzenia zgonu. Zazwyczaj jest to ratownik medyczny, który wystawia kartę odstąpienia od czynności medycznych. Niestety, nie upoważnia ona zakładu pogrzebowego do odbioru ciała.
Co więc należy zrobić? Najlepiej zadzwonić do lekarza rodzinnego, który leczy i diagnozował zmarłego za życia lub do najbliższej placówki przychodni rejonowej. Wezwany lekarz przeprowadzi niezbędne badanie oraz upewni się, czy śmierć jest wynikiem samobójstwa lub działania osób trzecich (w takim przypadku wzywana jest policja).
Jeśli śmierć nastąpiła w nocy, w niedzielę lub dzień świąteczny (czyli w dni ustawowo wolne od pracy) i nie ma możliwości wezwania lekarza rodzinnego bądź rodzinnego, należy zadzwonić do najbliższego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub skorzystać z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK), dostępnej pod numerem telefonu 800 137 200.
Warto wiedzieć!
Nocną i świąteczną opiekę zdrowotną dla mieszkańców Pragi Północ świadczy Szpital Praski przy al. „Solidarności” 67 – wystarczy zadzwonić pod numer telefonu 22 250 28 01.
Jeśli nie czujesz się na siłach, by rozmawiać z dyspozytorem bądź medykami, a informacja o śmierci kogoś bliskiego jest dla Ciebie zbyt dużym szokiem, poproś o pomoc członków rodziny lub sąsiadów. Dodatkowa osoba, która będzie przy Tobie w czasie całego zdarzenia, okaże się nieocenionym wsparciem.
2. Odebranie karty zgonu
W tym miejscu ważna informacja. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że kartę zgonu wypełnia i wydaje lekarz stwierdzający zgon – na miejscu, od razu po potwierdzeniu śmierci.
Po jej otrzymaniu należy dokładnie sprawdzić, czy dane zmarłego zostały wprowadzone prawidłowo. Ewentualne błędy mogą zostać bowiem powielone na akcie zgonu wystawionym przez Urząd Stanu Cywilnego. W tym momencie wprowadzenie zmian okaże bardzo problematyczne, dlatego wszelkie nieprawidłowości trzeba zgłaszać natychmiast, lekarzowi odpowiedzialnemu za przygotowanie karty zgonu.
3. Kontakt z zakładem pogrzebowym i załatwienie formalności
Gdy masz już kartę zgonu, możesz nawiązać kontakt z zakładem pogrzebowym. Firma Mortis oferuje pogotowie pogrzebowe w Warszawie, dzięki któremu można do nas zadzwonić o każdej porze dnia i nocy. Działamy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, dlatego nie ma znaczenia, kiedy nastąpi zgłoszenie.
Pierwsza rozmowa z pracownikiem zakładu pogrzebowego to dobry moment, by zapoznać się ze sprawami organizacyjnymi, a także otrzymać niezbędną pomoc w postaci szczegółowej informacji o tym, co należy robić dalej.
Kolejnym krokiem okaże się wizyta w Urzędzie Stanu Cywilnego, odpowiedniego dla miejsca zamieszkania, w celu otrzymania aktu zgonu. Żeby dopełnić formalności, trzeba zabrać ze sobą:
- swój dowód osobisty,
- dowód osobisty osoby zmarłej,
- kartę zgonu wystawioną przez lekarza.
Akt zgonu jest dokumentem, na podstawie którego zakład pogrzebowy może przystąpić do działania. Jeśli wizyta w urzędzie jest dla Ciebie zbyt dużym przeżyciem, możesz zgłosić się po pomoc do nas. Udzielimy niezbędnego wsparcia w tym trudnym czasie.
Kompleksowe usługi pogrzebowe
Oferta zakładu pogrzebowego Mortis ma charakter kompleksowy. Poza pomocą w załatwieniu niezbędnych formalności, zajmujemy się wszystkimi przygotowaniami do pochówku. Organizujemy zarówno pogrzeby tradycyjne, jak i świeckie. Realizowane przez nas usługi dotyczą między innymi:
- sprzedaży trumien oraz urn,
- transportu zmarłych i przechowywania ciał w chłodni,
- dbałości o oprawę muzyczną i kwiatową,
- udostępnienia sali pożegnań,
- pomocy w skompletowaniu dokumentów związanych z kremacją, dochowaniem zmarłych do istniejących grobów bądź potrzebnych do uzyskania zasiłku pogrzebowego.
Śmierć bliskiej osoby w domu potrafi przytłoczyć. Emocje, jakie się z tym wiążą, nie pozwalają myśleć o sprawach organizacyjnych. Mamy więc nadzieję, że powyższe informacje okażą się pomocne i pomogą w dopełnieniu niezbędnych formalności.